Lärloop 4.1. Elevreflektioner på 4.0

Lärloop 4.1. Elevreflektioner på 4.0

Jag har låtit mina elever svara på en enkät för att få en bild av deras upplevelse av att jobba med ett öppet forum som loggbok under ett moment i kursen Information och kommunikation. I loggboken skulle eleverna dels beskriva sitt löpande arbete och dels diskutera och tipsa varandra om förbättringar. Det blev snabbt ganska uppenbart att eleverna inte var vana med detta arbetssätt och aktiviteten i loggböckerna blev betydligt mindre än jag hoppats. Det var bara en handfull elever som faktiskt tog till sig arbetssättet och använde sig av loggboken på ett sätt som jag bedömer kan ha varit till stöd för inlärning och utveckling. Jag kommenterade även loggböckerna själv för att försöka få igång diskussioner och för att se till att alla elever faktiskt fick svar på sina inlägg och frågor.

I början av momentet handlade elevernas inlägg främst om att uppgifterna kändes svåra och att det var stressigt att få ihop planeringen när uppgifter hopade sig även i andra kurser. Mot slutet vågade sig vissa elever på att dela med sig av sina skapelser för att få tips på förbättringar inför redovisningen. I de svar som skrevs fanns det några konkreta tips men det var i första hand positiva och uppmuntrande kommentarer och den konstruktiva kritik som jag försökte få igång uteblev.

Utöver enkäten pratade jag med eleverna i grupp om arbetssättet och den huvudsakliga invändningen som framkom var att det är svårt att skriva den sortens text på svenska, 80% av eleverna har svenska som andraspråk. Jag tror också att det i kombination med att arbetssättet var nytt är förklaringen till att många inte använde loggboken som jag hoppats.

Ser jag till resultatet på enkäten så är en majoritet av eleverna ändå positiva till arbetssätet både när det gäller ökade motivation och inlärning. Resultatet blir dock lite motsägelsefullt när eleverna på sista frågan säger att det vore bättre med enbart personligt riktade kommentarer från läraren.

Även om resultatet inte blev riktigt som jag hoppats så gör de positiva signalerna i utvärderingen och de bra exemplen som faktiskt fanns i loggböckerna att jag tror på att utveckla arbetssättet vidare. Jag kommer att börja samma kurs med nya grupper efter jullovet och min plan är att göra ett nytt försök med loggbok för dokumentation av eget arbete och kamratbedömning. Istället för att koppla loggboken till en enskild uppgift som jag gjort nu, kommer jag istället att introducera loggboken redan från kursstart och ha den löpande under hela terminen. Min förhoppning är att eleverna när de blir mer vana med loggboksförfarandet kommer att skriva mer i sin egen loggbok och våga kommentera mer i andras. Jag kommer också att tipsa eleverna om att använda sig av en översättningstjänst för att komma runt problemet med att skriva på svenska. Tyvärr fungerar de tjänsterna inte lika bra för alla språk men jag tänker att den reflektion som eleverna själva gör när de skriver kan vara nog så mycket värd som att vi som läser förstår allt. Om inte annat kan otydligheter i översättningen leda till frågor där eleverna måste förtydliga sina tankar.

Här nedan bifogar jag en sammanställning av enkäten.

41 141 241 341 441 5

Annonser

3 reaktioner på ”Lärloop 4.1. Elevreflektioner på 4.0

  1. Hej!

    Bra att använda loggboken som en uppslagsbok och att läraren anpassar undervisningen efter loggboken. Viktigt att eleverna blir sedda genom loggboken. Vi blir inspirerade av detta!

    Helene och Henrik

    Gilla

  2. Hej, här kommer din kommentar Tobias:-)
    Utvärderingen visa att eleverna är positiva till att arbeta med loggbok men med visa svårigheter med språket.
    Det ska bli intresserat att få se ditt resultat av loggboken nu under våren eftersom de ska använda den mer löpande under terminen.
    Heléne & Henrik

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s