Lärloop 5…ish

Lärloop 5…ish

Det är med lite dåligt Ifousamvete som jag skriver detta blogginlägg. En mängd olika både bra och dåliga anledningar har Lärloop 5 fått lägre prioritet än vad jag själv tycker är okej.

Det jag har gjort är delvis kopplat till källkritik men i större utsträckning till upphovsrätt. Jag valde att arbeta med utgångspunkt i frågor som finns i materialet från Statens mediaråd och anpassade dessa för att passa in i kursen Information och kommunikation 1 och till att mina elever är vuxna. Utifrån frågorna diskuterade vi både vad man får och inte får göra med film, bild, text och annan media som man hittar på nätet. Vi diskuterade även hur man kan skydda sin egen upphovsrätt och hur man kan licensiera sina alster som man vill publicera på nätet. Till detta kom också en etisk diskussion kring dessa frågor där det finns en hel del gråzoner. Eleverna diskuterade både i grupp i klassrummet och på ett diskussionsforum som jag skapat på vår lärplattform.

Kopplingen till källkritik kanske inte är solklar men min tanke var att eleverna genom att diskutera detta både skulle lära sig hur lagen ser ut och öka sin medvetenhet om vad det är för källor som man kan hitta på nätet egentligen. Eftersom vi tidigare i kursen dessutom pratat om sociala medier och om hur man kan göra en första källkritisk värdering av en sida på Internet så blev detta en förlängning på det arbetet. Jag ville att eleverna efter detta i sitt dagliga arbete skulle ha med sig frågor som:

Hur vet jag om det är en förstahandskälla? Hur kan jag ta reda på mer information om källan? Hur kan jag avgöra om jag får använda en innehållet i en källa? Hur kan jag skydda/sprida mitt eget material? Hur kan material som jag lägger ut på Internet spridas och ”leva kvar”? Vilken bild av mig sprider jag på Internet privat och yrkesmässigt?

Ser jag på resultatet av uppgiften så tycker jag att eleverna reflekterade på ett bra sätt och just kring de etiska frågorna var det tydligt att vissa fick sig en tankeställare. En tendens som jag själv noterade men egentligen har för litet underlag för att säga något säkert kring var att de äldre eleverna verkade ha sämre koll på vad lagarna sa än de yngre. Däremot verkade den kunskapen inte i samma utsträckning innebära att de yngre eleverna följde lagen.

Vilka är elevernas största utmaningar när det gäller att arbeta utifrån ett källkritiskt förhållningssätt?

Jag upplever att den största utmaningen är att få källkritiken att bli systematisk. På enskilda uppgifter då vi jobbar specifikt med källkritik kan eleverna göra bra ifrån sig. Veckan efter eller bara på nästa lektion i nästa ämne kan alla källkritiska tankar vara borta. När man pratar om källkritik så visar eleverna att de förstår problematiken med ”dåliga” källor men det är som att det är för jobbigt att genomföra själva arbetet varje gång. ”Wikipedia är en osäker källa för där kan vem som helst skriva men jag tycker att den här artikeln är bra för den stämmer med andra källor”.

Hur kan du arbeta för att komma åt elevernas svårigheter?

Jag skulle själv kunna lyfta fram arbetet med källkritik ännu mer genom att exempelvis inte skriv det sist i instruktionerna till uppgifter. Jag försöker också vara noga med att själv ta upp och nämna källor för att visa hur att man kan göra det. Just detta har jag nog faktiskt varit bättre på tidigare så jag får nog skärpa till mig. Det gäller att hålla det källkritiska arbetet levande hela tiden så att det inte blir det där moment som vi måste göra bort i alla kurser bara för att det står på en rad i kunskapskraven.

Hur kan du/ni följa upp elevernas förståelse för källkritik?

Jag tycker att det skulle gå att samordna hur vi arbetar med källkritik på skolan på ett bättre sätt. Eleverna bör känna att kraven på ett källkritiskt förhållningssätt finns i alla ämnen och på ett liknande sätt. Kanske skulle vi kunna ha någon form av progression i kraven där det är gymnasiearbetet som är slutmålet?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s