Lärloop 5 – Näthat, istället för källkritik

Lärloop 5 – Näthat, istället för källkritik

Uppgiften i lärloop 5 var att jobba med källkritik. Eftersom jag redan har jobbat mycket med det i de klasser jag har i samhällskunskap, valde jag att istället titta på Näthat. Statens Medieråd har gett ut ett lärarmaterial som fungerar bra som introduktion till området.

IFOUS - MIK

 

Första lektionen fick eleverna fundera över vilka erfarenheter de själva haft av näthat.

IFOUS - Näthat

Lämpligt nog hade Uppdrag granskning gjort ett program om politiker och journalister som blivit näthatade. Vi såg på 35 minuter av det avsnittet. I mindre grupper och i helklass diskuterade vi vad som kan göras för att minska problemet, som är ett stort hot mot demokratin och varför det främst är kvinnor som drabbas, eller i alla fall drabbas hårdast. Eleverna kom fram till:

  1. det provocerar vissa män att kvinnor tar plats
  2. fler män på nätet som skriver/hatar
  3. lättare att sextrakassera kvinnor än män (hatare är oftare mot homosexualitet och hotar därmed inte att våldta män)

http://www.svtplay.se/video/6422067/uppdrag-granskning/uppdrag-granskning-avsnitt-2-2

 

På radio diskuterades ämnet samma morgon. Man resonerade kring hur journalister beter sig och hur de reagerar på näthat (de borde turas om att vara i rampljuset, så att man mellan varven får återhämta sig; 1/5-1/4 som säger att de inte skriver det de vill för att undvika hat; kanske värre för de som inte vågar berätta vad de har varit med om; arbetsgivarna har ett ansvar att stötta bl.a. genom att säga att det inte är individen som hatas utan redaktionen och att man inte ska ta på sig det här själv – svårare för frilansare, som blir fler och fler).

Eleverna fick läsa flera artiklar om näthat, nättroll och hur man i framtiden kanske kommer att kunna spåra dem:

  1. Metro om 9 regler kring nättroll 
  2. Skolvärlden – viktigast är att tänka bort internet (gör inget som du inte skulle kunna göra IRL)
  3. Svd – tekniska lösningar för att skapa ID för varje fil på nätet och därmed kunna spåra nättrollen
  4. Mobbning på sociala medier – vetenskaplig artikel från Högskolan i Väst

 

En dag när jag var tvungen att vara borta från skolan fick eleverna se en dokumentärfilm om kvinnor i spelindustrin där även näthat berörs. Det visar sig att kvinnor blir trakasserade i mycket högre utsträckning både på spelmässor och på nätet när de spelar. Många män upplever kvinnorna på flera sätt som ett hot (de ställer krav på mindre sexism i spelen, att kvinnor ska vara mer aktiva i spelen och inte bara sexsymboler, att man bör skapa fler spel med och för kvinnor o.s.v.).

http://www.svtplay.se/video/6182583/logga-ut-for-fan-en-film-om-kvinnor-i-spelindustrin/logga-ut-for-fan-en-film-om-kvinnor-i-spelindustrin

Vi såg ett klipp från Skavlan, där författaren Jon Ronson berättade om sin nya bok “So you´ve been publicly shamed”. En av hans teser är att sociala medier har gjort vanliga mediekonsumenter till domare. De behöver inte vänta på långsamma processer i domstolar, utan kan blixtsnabbt fälla omdömen om andra människor. Allt är svart eller vitt. Antingen är man helgon eller djävul. Man tror att man kan bedöma en persons hela karaktär baserat på ett enda uttalande. Ett exempel är kvinnan Justine Sacco som tänkte vara lite rolig innan hon steg på planet i London på väg till Kapstaden: “Going to Africa. hope I don´t get AIDS. Just kidding. I´m white.”.Tanken var att skämta om vitas syn på Afrika och att vi är förskonade från det mesta. När hon vaknade 11 timmar senare exploderade hennes mobil och hon blev ganska snart allmänt hatad och förlorade jobbet. Ingen hade frågat henne vad hon menade med tweeten, utan bara direkt antagit att hon var en usel människa med hemska åsikter. 

 

Elevernas reflektioner efter momentet? Att de kände igen det mesta och var vana vid det. Det tyckte inte att det var rätt, men visste inte heller hur man skulle komma tillrätta med det. Saker man vant sig vid, tar man till sist för givet. Skrämmande slutsats, men bra att de var ärliga.

Näthat har ändå en del med källkritik att göra: Vilka är det som hatar? På vilka grunder hatar de? Har man kollat vad personen som tweetar egentligen menar, eller vill man bara få ut sin ilska? Spelar det någon roll om källan är trovärdig eller inte? I framtiden kan man förmodligen kombinera näthat och källkritik.

 

Metro och nättrollen – http://www.metro.se/nyheter/9-tecken-pa-att-du-traffat-pa-ett-internettroll/EVHoeu!BpTIldBxicBu6/

Skolvärlden – viktigast att tänka bort internet – http://skolvarlden.se/artiklar/ny-guide-mot-nathat-vill-andra-hur-du-tanker

Svd – tekniska lösningar för att skapa ID för varje fil på nätet och därmed kunna spåra nättrollen – http://www.svd.se/ny-teknik-kan-stoppa-nattrollen

Mobbning på sociala medier – vetenskaplig artikel från Högskolan i Väst – http://media.hv.se/kurser/integritet/arkiv/essaer/mobbning-pa-sociala-medier/

 

Annonser

En reaktion på ”Lärloop 5 – Näthat, istället för källkritik

  1. Intressant! Instämmer i att det i hög grad är relevant när vi ska prata källkritik och det bredare begreppet MIK 🙂
    Förvånar mig inte att eleverna känner igen ”verkligheten” men ändå trist att det går så snabbt att det negativa blir det ”vardagliga/normala”.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s